Dobří vyučující na MFF
Zde bych rád zmínil nejlepší pedagogy, se kterými jsem se na matfyzu setkal. Samozřejmě je to –podobně jako u předmětů– poměrně subjektivní, avšak rozhodně bych každému doporučil alespoň jednou navštívit přednášku každého ze zmíněných vyučujících; já většinou skončil u toho, že jsem si pak od dotyčných zapsal prakticky vše, co vyučovali, souviselo-li to alespoň trochu s mým oborem.
David Bednárek (Ulita KSI)
Skvělý vyučující, odborník na C++, překladače, assembler a paralelismus. Jeho přednášky mají skutečně šťávu, jsou vtipné a poučné, rozhodně se nenudíte. Je též skvělým vedoucím softwarových projektů i diplomových a bakalářských prací; sice Vám nic nedá zadarmo, ale má naprosté pochopení pro to, že věci nevycházejí stále tak, jak si člověk naplánoval, dokonce své svěřence předem vede k tomu, aby s tím počítali. Týmy, které tento vyučující vede v rámci různých softwarových projektů a podobně, od něj mohou očekávat velmi nadstandardní dávku podpory.
Jakub Yaghob (Ulita KSI)
Drsný vyučující, s ničím se nepáře (v dobrém slova smyslu), odborník na operační systémy, procesory, paralelismus a překladače. Má jednu pro učitele velmi zásadní dovednost: dokáže vždy vystihnout to podstatné a oddělit od nedůležitého. Studenty je sice často kritizován pro drsné požadavky a občas označován za moc přísného; po absolvování všech jeho předmětů a státnic s ním jako zkoušejícím jsem však zjistil, že tomu tak není, jen mu jde o to, aby studenti rozuměli tomu, z čeho jsou zkoušeni: je schopen tolerovat i hodně velké mezery ve znalostech, má-li člověk ucelenou a konzistentní základní představu, o čem mluví; avšak v momentě, kdy se ukáže, že student tento základní rámec postrádá, je bez milosti vyhozen.
Filip Zavoral (Ulita KSI)
Vtipný a přísný vyučující, odborník na paralelismus, distribuované systémy, cloud, zpracování dat. Má vysoké nároky, ale dokáže skutečně hodně naučit. Zkouší podobně jako Jakub Yaghob, avšak má menší pochopení pro neznalosti, což nepovažuji a priori za špatné, neboť mu rozhodně nejde o buzeraci studentů, nýbrž o to, aby se tito hodně naučili; je na něm celkem jasně vidět, že vyhazování od zkoušek mu potěšení nečiní, avšak mnoho chyb nepromíjí. Je to přesně ten člověk, kterého chcete mít při projektech za vedoucího, nikoli však za oponenta (trochu nevýhoda je, že máte-li za vedoucího projektu Davida Bednárka, existuje zde vzhledem ke stejné katedře a překrývajícímu se zaměření zvýšená šance, že právě Filip Zavoral bude vaším oponentem).
David Obdržálek (Ulita KSI)
Další borec z Ulity, ačkoliv dle mého názoru oproti ostatním trošku suchar, což však nic nemění na tom, že se jedná o dobrého učitele, který udrží pozornost a naučí. Je odborníkem na operační systémy, mainframy, hardware a především na robotiku, v rámci které pořádá nejrůznější soutěže ve stavění a programování robotů. Jak už bývá v Ulitě zvykem, jeho nároky na studenty nejsou nejmenší, avšak dokáže mnoho naučit.
Tonda Beneš (KSI)
Neuvěřitelný showman, kterého učení vážně baví, neboť se nesmírně rád poslouchá (jeho slova). Jeho přednášky mají šťávu a nezažil jsem snad žádnou, na které bych se několikrát od srdce nezasmál. Jedná se o externistu, člověka z praxe (což je na MFF většina vyučujících, nicméně tento pracuje mimo matfyz na plný úvazek a učí jen tři hodiny jeden večer týdně), který se celý život věnuje bezpečnosti informačních systémů, takže o tom ví doopravdy hodně a je schopen to předat dál; pozornost při přednáškách si udržuje pomocí mnoha veselých i poučných historek, které se mu –či jeho kolegům– staly v práci. Při zkoušení je vyloženě mírný.
Libor Forst (SISAL)
Skvělý učitel, který dovede naučit, ale i rozbrečet smíchy na přednášce; odborník na UNIX, sítě, mainframe a bezpečnost. Je to chlapík od rány, který se s ničím příliš nepáře, jeho výuka podle toho vypadá (v dobrém slova smyslu). Je schopen dobře oddělit podstatné od nepodstatného. U zkoušek má své požadavky, ze kterých si nesleví, nicméně nelze říci, že by šlo o požadavky přemrštěné; nějaké drobné neznalosti omluví.
Petr Tůma (D3S)
Excelentní přednášející, odborník na operační systémy, distribuované systémy, middleware a systémy reálného času. Jeho přednášky jsou zábavné, umí dobře vysvětlovat, z jeho přístupu (jak ve výuce, tak i mimo ni), je vidět, že jej učení skutečně baví a dělá svou práci pro studenty. Jeho požadavky při zkoušení jsou spíše trochu tvrdší, nicméně nic hrozného to není; evidentně se snaží, aby studenti prošli, takže je před každou zkouškou přibližně jasné, co lze očekávat.
Roman Barták (KTIML)
Dobrý učitel, odborník na automaty a gramatiky, umělou inteligenci, neprocedurální programování a plánování. Velmi korektní a nejspíše trochu introvertní pedagog, který však dokáže velmi dobře vysvětlovat a popisovat; jeho velkou výhodou je schopnost přehledně uchopit a vysvětlit i velmi abstraktní témata, což je vzhledem k jeho zaměření potřeba. Jeho nároky nepovažuji za moc nízké, ani přehnaně vysoké.